Komunikat Ministerstwa w sprawie wykreślania z CEIDG za brak numeru PESEL

Serwis eKRS.pl w głównej mierze skierowany jest do przedsiębiorców funkcjonujących na zasadach Krajowego Rejestru Sądowego, jednak z serwisu korzystają również przedsiębiorcy wpisani do CEIDG. Dlatego też tym komunikatem wydanym przez Ministerstwo, postanowiliśmy przybliżyć Im temat głośnej aktualizacji wpisów o numer PESEL i ewentualnym wykreśleniu z tego rejestru.

W związku ze zwiększonym zainteresowaniem przedsiębiorców w zakresie danych we wpisach zwracamy się z uprzejmą prośbą o przekazywanie im Informacji, że przez kilka dni po 19 maja przedsiębiorcy będą mogli uzupełnić dane we wpisie, gdyż wpisy będą usuwane stopniowo poczynając od tych, które zawierają najmniej danych.

Prosimy również o uspokajanie przedsiębiorców i przekazywanie im informacji, że brak numeru PESEL stanowi sytuację całkowicie marginalną. Mimo licznych telefonów do Ministerstwa nie zgłosiła się ani jedna osoba, która nie miałaby numeru PESEL.

Przypominam y, że zgodnie z art. 61 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności   gospodarczej oraz niektórych innych ustaw, w przypadku, gdy wpis przedsiębiorcy w CEIDG nie zawiera numeru PESEL, a przedsiębiorca nie uzupełni go w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. do dnia 19 maja 2018 r.), wpis zostanie wykreślony z ElDG.

Realizacja ww. przepisu będzie dotyczyła tylko określonej liczby przypadków i zostanie przeprowadzona etapami, a zatem po 19 maja 2018 nie będą wykreślane wszystkie wpisy nieposiadające numeru PESEL. W pierwszej kolejności wykreślanie rozpocznie się od wpisów posiadających szczątkowe dane, które uniemożliwiają jakąkolwiek identyfikację przedsiębiorcy (np. tylko imię i nazwisko we wpisie). Są to wpisy powstałe kilkanaście lat temu i więcej. Wpisy podlegające wykreśleniu od lat są nieaktywne, nie dokonywano w nich żadnej modyfikacji.

Ministerstwo dokonało rzetelnej analizy wpisów, które będą podlegać wykreśleniu z CEIDG ze względu na brak numeru PESEL we wpisie. Dane zostały zweryfikowane w rejestrach publicznych, w tym w bazie Ministerstwa Finansów i Głównego Urzędu Statystycznego, tak by doprowadzić do wykreślenia przedsiębiorców faktycznie wykonujących działalności gospodarczej, a nieposiadających numeru PESEL. W ten sposób zweryfikowano ok. 13.000 takich wpisów w CEIDG. Zatem wszędzie tam, gdzie było to możliwe, Ministerstwo dokonało zmian bez konieczności angażowania przedsiębiorców.

Wszyscy przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność po 1 stycznie 2012 r. lub dokonali od tego momentu jakichkolwiek zmian w swoim wpisie, posiadają w bazie numer PESEL. System informatyczny, CEIDG nie dopuszcza do wprowadzania zmian we wpisie przedsiębiorcy, bez podania numeru PESEL. Zatem jeśli przedsiębiorca od 2012 r., dokonał jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie w CEIDG (rejestrował się, dodawał kod PKD, zmieniał adres, zawieszał działalność), to jego wpis musi zawierać numer PESEL.

 


Zostaw komentarz




Przeczytaj poprzedni wpis:
S24

Od 15-03-2018 wszedł w życie wymóg przesyłania sprawozdań finansowych drogą elektroniczną. Od tego też dnia otrzymujemy sporo telefonów na temat...

Zamknij